Vaak gaat de focus in programma’s in eerste instantie uit naar het ‘realiseren’: meters maken, projecten opstarten, opleveren en afronden, voortgang boeken, verandering op gang trekken, deadlines halen, en baten verzilveren. Niet vreemd, want daarvoor was het programma ook bedoeld. Om op die manier een visie tot leven te brengen en een ingewikkelde opgave te verwezenlijken.
Wat er dan meestal bij inschiet, is het ‘leren’. Bijvoorbeeld door even een stapje terug te doen, de boel te overzien en met elkaar te bespreken hoe het (nog) beter kan. Gebrek aan tijd of gelegenheid is dan het veelgehoorde argument. Ook al weten we allemaal dat er veel (tijds)winst te boeken is door het iedere keer een stapje beter te doen, in plaats van bij herhaling in dezelfde valkuilen te trappen.
In deze bijeenkomst richten we de aandacht op het verbinden van het leren en het realiseren in programma’s. We noemen dat ook wel opgavegericht (team)leren. In het bijzonder kijken we daarbij naar het inzetten van reviews als instrument om tussentijds het net op te halen, verbeteringen of veranderingen te identificeren en gericht te werken aan een betere programma-aanpak.
Wil je zelf aan de slag met het vormgeven van het leren in je programma? Heb je het voornemen om een tussentijdse review te gaan doen, maar vraag je je af hoe je die het beste kan opzetten en inzetten? Dan is deze sessie zeker interessant voor je en nodigen we je van harte uit. Heb je mooie voorbeelden van hoe je dit kan doen? Hartstikke goed! Dan horen we ze graag van je.
Deze sessie wordt verzorgd door Björn Prevaas van Good Work Company (en kernteamlid PGM Open) en Han Nichting van Svenon