Als programmamanager heb je een opdrachtgever. In je programma kun je zelf opdrachtgever zijn en heb je bijna altijd te maken met andere opdrachtgevers. De rol van opdrachtgever is in en rond programma’s dus altijd een belangrijke factor.
Recent is het boek “Opdrachtgeverschap in negen paradigma’s” verschenen. Negen auteurs hebben in het eerste deel van dit boek beschreven hoe zij denken over de rol van opdrachtgever. Hoogleraren, docenten, een hoofdredacteur, adviseurs, een gemeenteambtenaar en een rechtbank zorgen voor volstrekt verschillende benaderingen. In het tweede deel stellen de redacteuren vast welke de terugkerende thema’s zijn en hoe hier verschillend mee wordt omgegaan in de paradigma’s.De redacteuren beschrijven hoe je, denkend vanuit één of enkele paradigma’svan de anderen kunt leren. Uiteraard wordt het boek afgesloten met enkele conclusies.
De paradigma’s verschillen sterk van elkaar. Dat wordt onder meer zichtbaar als je naar de dilemma’s kijkt, wat we in de bijeenkomst op 7 december ook gaan doen. Ook de manier waarop gekeken wordt naar de relatie met de opdrachtnemer is heel verschillend. Bij één paradigma is kenmerkend dat de relatie zelfs totaal ontbreekt. De verschillen zijn dus groot, maar ondanks dat- of wellicht deels ook wel daardoor - blijken de invalshoeken wel heel complementair te zijn. Dat is in termen van leren van elkaars dilemma’s uiteraard belangrijk.
Om dat leren gaat het ons. Wij mensen kijken op een bepaalde manier en zien daardoor sommige zaken wel, maar andere zaken niet. Door ook anders te kijken, hoe moeilijk dat ook is, zie je meer en kun je situaties beter aan. Daar helpt ons boekje bij. Het maakt het makkelijker te herkennen vanuit welke paradigma’s je kijkt en vanuit welke niet. In termen van leren zijn de onbekende paradigma’s natuurlijk heel interessant. In de bijeenkomst willen we jullie ook actief laten ervaren waar je staat en wat je als extra gezichtspunt(en) je mee zou kunnen nemen.
We beginnen de bijeenkomst door jullie typerende uitspraken voor te leggen die horen bij de verschillende paradigma’s. Je ervaart dat je je bij sommige daarvan ‘thuis’ voelt en met anderen niets hebt. We presenteren vervolgens de paradigma’s, waarbij je kunt ervaren bij welke wijze(n) van kijken je het meest aangesloten voelt. Welaten zienhoe je de andere invalshoeken kunt benutten om jezelf verder te ontwikkelen en om je opdrachtgever(s) effectiever te kunnen beïnvloeden.Aan het eind kijken we nog of het opdrachtgeverschap aan programma(manager)s op punten toch ook nog unieke aspecten kent en wellicht zelfs een eigen paradigma vertegenwoordigt.
Deze bijeenkomst wordt begeleid door Edwin van Dieën en Jan den Hollander, de redacteuren van het boek. Edwin van Dieën werkt bij de gemeente Dordrecht en geeft tevens trainingen over opdrachtgeverschap bij verschillende overheden via 010projecten.nl. Hij schreef verschillende boeken over de rol van de opdrachtgever bij de overheid.
Jan den Hollander is zelfstandig organisatieadviseur en geassocieerd met Van de Bunt adviseurs. Hij is tevens docent bij Sioo en de KNAP academie. Zijn motto is: je moet om kunnen gaan met onveranderbaarheid om te kunnen veranderen.
We starten om 18.00 uur en de bijeenkomst duurt tot ongeveer 20.00 uur. We werken online.